Masło w diecie na masę mięśniową – czy jest nieodpowiednie?

Masło w diecie na masę mięśniową – czy jest nieodpowiednie?

Masło w diecie na masę

W szeroko pojętych kręgach osób związanych ze zdrowiem, fitnessem i dietą, masło otrzymało łatkę produktu powodującego problemy ze zdrowiem oraz nieodpowiedniego w dietach nastawionych na osiąganie wymarzonej, wysportowanej sylwetki. Jednak coraz częściej pojawiają się głosy, które podejmują próbę nowego spojrzenia na ten produkt, podkreślając jego pozytywne aspekty w różnego rodzaju dietach. W tym artykule, chciałbym zebrać wszystkie pozytywy jak i negatywy spożywania masła w diecie na masę mięśniową i zdecydować, czy faktycznie jest tak niezdrowe, jak się je powszechnie uważa.

Masło – czym tak na prawdę jest?

Masło jest produktem mlecznym, otrzymywanym w procesie “ubijania mleka”, czyli oddzielania tłuszczów stałych od cieczy, które nazywane są maślanką. Pomimo tego, że masło może być produkowane z niemal każdego rodzaju mleka, najczęściej wytwarza się je z mleka krowiego. Dzięki wysokiej zawartości tłuszczu masło posiada bogaty smak oraz kremową konsystencję. Sprawdza się w procesie smażenia na patelni, gdzie zapobiega przywieraniu oraz dodaje smaku i objętości przyrządzanym potrawom.

Masło w liczbach – mikro i makroskładniki

Z powyższej grafiki możemy wywnioskować, że masło jest produktem wysokokalorycznym, zawierającym jedynie tłuszcze, których zawartość wynosi aż 4,1 g na zaledwie 20 g produktu co stanowi ok. 5,8 % dziennego zapotrzebowania. Warto podkreślić, że zawarte w maśle tłuszcze w większości pochodzą z grupy tłuszczy nasyconych, które powszechnie uważane są za niekorzystne dla naszego zdrowia. To właśnie ich spożycie odpowiada za podwyższony poziom cholesterolu oraz zwiększone ryzyko pojawienia się chorób serca czy problemów z układem krwionośnym. Pomimo tego w maśle możemy również znaleźć całą gamę zdrowych witamin z grup:

  • A (wspierają system odpornościowy),
  • E (podobnie jak witamina A, wspiera naszą odporność, dodatkowo ma działanie antyoksydacyjne, które pomaga w regeneracji mięśni po treningu)
  • K (odpowiada za kondycję naszych kości, zmniejsza ryzyko zachorowania na osteoporozę)

Masło w diecie na masę mięśniową – przed czy po treningu?

Ze względu na swoją charakterystykę masło nie jest odpowiednim produktem do spożycia przed treningiem. Przed wysiłkiem naszym celem jest dostarczenie jak największej ilości energii, czyli węglowodanów, których masło nie posiada w swoim składzie. Posiada jednak ogromne ilości tłuszczów, które będą spowalniały proces trawienia, czyli de facto przemiany naszego posiłku w energię oraz mogą powodować problematyczne wzdęcia oraz inne problemy żołądkowe.

Masło dobrze spisuje się w po treningu, w którym dostarczy składniki pozwalające na regenerację sił zużytych podczas wysiłku, najlepszy skutek osiągnie w połączeniu z wysokobiałkowymi produktami jak mięso z kurczaka, ryby czy też jajka.

Masło w diecie na masę

Zalety i wady masła w diecie na masę

Pomimo obiegowej opinii produktu nieodpowiedniego, masło posiada szeroki wachlarz zalet podczas stosowania go w diecie na masę.

Główną z nich jest wysoka kaloryczność, dzięki której nasze codzienne zapotrzebowanie, będzie łatwiejsze do osiągnięcia bez konieczności jedzenia “na siłę” oraz bez uczucia pełności i przejedzenia.

Wbrew szerokiemu poglądowi o szkodliwości masła, odpowiednie jego dawkowanie może paradoksalnie uregulować nasz poziom cholesterolu.

Warto podkreślić, że masło jest bogatym źródłem sprzężonego kwasu linolowego, który odpowiada zarówno za efektywność pozbywania się tkanki tłuszczowej jak i wzmacnianie naszych mięśni.

Jak widać demonizowane masło nie odpowiada za całe zło w naszej diecie. Jednak warto mieć świadomość skąd wzięło się negatywne postrzeganie tego produktu.

Po pierwsze, dużą cegiełkę do negatywnej opinii dołożyły tłuszcze nasycone, które w nieodpowiednich ilościach mogą być czynnikiem zwiększającym ryzyko występowania szerokiej maści chorób. Jednak, aby nie popaść w paranoję należy podkreślić “nieodpowiednie ilości” czyli najzwyczajniej mówiąc, nadużywanie spożycia. W przypadku, w którym kalorie pochodzące z tłuszczów nasyconych stanowią mniej niż 7% naszego dziennego zapotrzebowania kalorycznego, nie powinny one stanowić zagrożenia dla naszego zdrowia.

Kolejnym argumentem przeciwko nadużywaniu masła jest, nieodpowiednia kompozycja naszej sylwetki. Mam tutaj na myśli to, że poprzez spożywanie zwiększonej ilości tłuszczów nasze zbudowane mięśnie mogą zostać zasłonione przez warstwę niechcianego tłuszczu.

Chcesz poznać najlepsze sposoby na szybkie zbudowanie masy mięśniowej?

13 skutecznych porad na zbudowanie masy mieśniowej

Pomysły na dania z wykorzystaniem masła

Ze względu na to, że masło jest swego rodzaju dodatkiem lub ma zastosowanie funkcjonalne, pomysły na dania oraz przekąski będą dość ogólne. Masło najczęściej wykorzystuje się w przygotowaniu różnego rodzaju kanapek, jednak jego zastosowanie jest o wiele szersze. Poprzez swoją specyfikę można je też wykorzystać przy przygotowaniu: sosów, dipów, różnych wypieków, ciastek. Co więcej masło jest dobrym zamiennikiem oleju przy procesie pieczenia lub smażenia.

Masło na masę

Podsumowanie

Podsumowując cały artykuł, uważam że potencjalne zalety masła w diecie na masę mięśniową przeważają nad potencjalnymi zagrożeniami, jednak każdy powinien rozstrzygnąć tę kwestię indywidualnie, głównie przez pryzmat potencjalnych problemów związanych z własnym zdrowiem. Masło pod względem zawartych w nim makroelementów stanowi idealny produkt w diecie na masę mięśniową, wysoka zawartość kalorii oraz tłuszczów w połączeniu z małą objętością, którą żołądek musi strawić co nie powoduje uczucia przejedzenia, daje nam produkt wręcz stworzony z myślą o diecie na masę. Należy jednak pamiętać, że opinia masła nie wzięła się znikąd. Najważniejszą kwestią w przypadku implementacji masła do swojej diety jest jego odpowiednie dawkowanie, tak aby kalorie z masła nie przekroczyły 7% naszego codziennego zapotrzebowania kalorycznego. W sytuacji, w której jesteśmy w stanie tak zaplanować dietę, aby plasować się poniżej tego limitu, masło będzie działało tylko i wyłącznie na naszą korzyść.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *