Kalorie – czym są, jak powinniśmy je liczyć?

Kalorie – czym są, jak powinniśmy je liczyć?

Kalorie oraz ich liczenie stają się obecnie podstawą kontrolowania swojej diety i kształtowania sylwetki. Niezależnie od tego czy starasz się utracić wagę, utrzymać ją czy też zyskać kilka kilogramów, musisz pilnować swojego dziennego zapotrzebowania. Jeśli to brzmi zniechęcająco zapraszam do lektury tego artykułu, w którym wyjaśnię Ci po co liczymy kalorie, jak to robić w najłatwiejszy sposób i ile powinniśmy ich przyjmować, aby osiągnąć nasze założenia.

Zapraszam do lektury !

Czym jest kaloria?

W diecie i odżywianiu, kaloria jest używana jako jednostka energii, jaką organizm otrzymuje z pożywienia. Różne rodzaje pokarmów mają różne wartości kaloryczne, co odzwierciedla ilość energii, jaką można z nich pozyskać. Na przykład, tłuszcze mają większą wartość kaloryczną niż białka i węglowodany, ponieważ dostarczają więcej energii na jednostkę masy.

Jak powinno się je liczyć?

Zasadniczo mamy dwa sposoby liczenia kalorii.

Pierwszy z nich opiera się na ręcznym zapisywaniu i zliczaniu wszystkiego co spożywamy w trakcie dnia.  Jest to sposób dość niewygodny i czasochłonny jednak bardziej pewny, dający miarodajne wyniki.

Drugi to gotowa aplikacja, która po wpisaniu danego produktu automatycznie wyliczy i zsumuje ilość dostarczonej energii. Bardzo wygodne i szybkie rozwiązanie, niestety czasem może być nieprecyzyjne, np. kiedy danego produktu czy też dania nie ma w bazie i musimy tak czy inaczej wprowadzać go “ręcznie”.

Ręczne liczenie kalorii

Ręczne liczenie kalorii, może być dość czasochłonne i niewygodne

Dlaczego liczenie nigdy nie jest precyzyjne?

Istnieje wiele przyczyn, poprzez, które liczenie kalorii może być dość problematyczne.

Po pierwsze różne partie produktu mogą mieć różną zawartość. W praktyce niemożliwe jest, aby idealnie wymierzyć każdą ilość kalorii w danym produkcie, dlatego też nierzadko producenci na etykietach zamieszczają przybliżone wartości dostarczanej energii

Po drugie każdy z nas ma odmienny metabolizm oraz różne pokarmy przyswajają się w różnym stopniu, przez co ilość faktycznie przyjętych kalorii, mimo spożywania dokładnie tego samego, może się różnić.

Po trzecie istnieją dania, co do których nie jesteśmy w stanie podać konkretnej wartości energetycznej (np. lody od lokalnych sprzedawców, dania w restauracji, różnego rodzaju fast-foody).

Wszystko to prowadzi do jednego możliwego wniosku, powinniśmy szacować kalorie, w jak najbardziej możliwym przybliżeniu, gdyż nie jesteśmy w stanie znać realnych wartości każdego posiłku, który zjemy.

Zakupy

Pomimo tabelki na etykiecie produktu, realna wartość kaloryczna może się różnić dla każdej partii produktu

Zapotrzebowanie kaloryczne

Zapotrzebowanie kaloryczne czy też energetyczne, odnosi się do ilości energii potrzebnej organizmowi do utrzymania podstawowych funkcji życiowych i wykonywania codziennych aktywności. Mówiąc prościej jest to konkretna wartość kalorii, dzięki której możemy funkcjonować na co dzień. Oczywiście każdy z nas w zależności od wieku, aktywności, płci, rodzaju wykonywanej pracy, stylu życia, itd. będzie posiadał różne zapotrzebowanie kaloryczne.

Podobnie jak w przypadku liczenia kalorii, jeśli chcemy sprawdzić nasze dzienne zapotrzebowanie na energię mamy dwa sposoby. Pierwszy, dość niepraktyczny, to wyliczenie wg dostępnego wzoru. Jako że większość nie chce mieć z matematyką dużo wspólnego, polecam drugi sposób, czyli szeroko dostępne kalkulatory, które po wprowadzeniu podstawowych danych, pokażą nam wymaganą ilość kalorii. Oczywiście będzie to przybliżona wartość, gdyż każdy z nas ma różną przemianę materii i styl życia. Jeden z nich możesz znaleźć po tym adresem: Kalkulator kalorii

Liczenie kalorii aplikacja

Liczenie i pilnowanie dostarczonych kalorii jest znacznie łatwiejsze dzięki aplikacji

Zapotrzebowanie kaloryczne – utrata wagi

Jeżeli naszym celem jest utrata wagi, powinniśmy się zainteresować deficytem kalorycznym, o którym więcej dowiesz się >>tutaj<<. Zakłada on zmniejszenie spożywanych kalorii o 200 – 500 kcal dziennie w klasycznej sytuacji. Warto pamiętać, że najlepszym miernikiem tego o ile kalorii możesz obniżyć swoje zapotrzebowanie są reakcje organizmu i ogólne samopoczucie. Sam polecam stopniowe i powolne zmniejszanie ilości kalorii, tak żeby organizm miał czas do przyzwyczajenia się do funkcjonowania z mniejszą ilością energii.

Chcesz dowiedzieć się więcej o idealnych produktach w diecie na utratę wagi?

20 niskokalorycznych produktów, który musisz wypróbować w diecie na utratę wagi

Zapotrzebowanie kaloryczne – utrzymanie wagi

Jeśli jesteśmy zadowoleni z naszej aktualnej sylwetki i chcemy utrzymać ten stan powinniśmy oscylować wokół naszego zapotrzebowania kalorycznego. Nie jest wymagane jedzenie konkretnie tyle ile wynosi nasze zapotrzebowanie. Przekroczenie dziennego limitu np. o 300 kalorii może być wyrównane kolejnym dniem, w którym zjemy 300 kcal mniej.

Słodycze

To, że na naszych ulubionych słodyczach nie ma tabelki kalorycznej, nie znaczy, że ich nie mają 🙂

Zapotrzebowanie kaloryczne – zwiększenie wagi

Ostatni scenariusz, w którym chcemy zbudować trochę więcej masy opiera się na założeniu dostarczania więcej niż nasze zapotrzebowanie. Podobnie jak w przypadku deficytu, zdrowy zakres do ok. 200 – 500 kcal dziennie więcej, polecam powolne zwiększanie wartości, w razie jak będziemy czuć się bardziej komfortowo z większą ilością jedzenia.

Dowiedz się więcej o produktach, które pomogą Ci w zbudowaniu wymarzonej sylwetki

18 najepszych produktów, budujących Twoje mięśnie

Bardzo istotna kwestia, o której często możemy zapomnieć. To, ile jemy ma równie ważne znaczenie jak to CO jemy. Dlatego we wszystkich trzech scenariuszach powinniśmy przykładać wagę do jakości naszych posiłków i starać się, aby były maksymalnie zdrowe i odżywcze dla naszego organizmu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *