8 sposobów na motywację do treningu

8 sposobów na motywację do treningu

Motywacja

Zdarzają Ci się dni, w których czujesz przemożną chęć porzucenia wszystkich aktywnych planów pozostania w domu? Wmawiasz sobie, że jeden trening i tak niczego nie zmieni i należy Ci się chwila wypoczynku. Z biegiem czasu takie myśli pojawiają się coraz częściej aż ostatecznie nie znajdujesz choćby namiastka chęci ćwiczeń i ruszenia się z domu. Jeśli utożsamiasz się z tą sytuacją nie jesteś jedyną osobą. Dlatego w tym artykule pokaże Ci 8 użytecznych sposobów na zmotywowanie się do treningu i długotrwałego utrzymania chęci do ćwiczeń.

Zapraszam do lektury !

Przyczyny znikającej motywacji

Motywacja jest podstawową kwestią, jeśli myślimy o długoterminowym treningu. Zapewnia ona zastrzyk energii oraz chęci do ćwiczeń, pomaga w utrzymaniu zdrowej diety, a także zachęca do stałego podwyższania poprzeczki podczas treningu. Niestety ma również pewną niekorzystną przypadłość – nie jest niewyczerpana. Z czasem oraz pod wpływem pewnych czynników motywacja potrafi słabnąć, a w skrajnych przypadkach całkowicie zaniknąć. Efektem tego jest sytuacja, w której nie możemy odnaleźć w sobie minimalnej potrzeby i chęci do podjęcia jakiejkolwiek aktywności.

W najbardziej popularnym scenariuszu motywacja zanika z czasem. Po pierwszym okresie fascynacji widzimy złożoność i długotrwałość całego procesu budowania sylwetki. Przez to z treningu na trening widzimy w sobie coraz większą pokusę do odpuszczenia.

Kolejnym powodem spadku motywacji może być brak efektów. Często na starcie zakładamy nierealistyczne cele, które w starciu z rzeczywistością są skazane na porażkę. Kiedy ta prawda do nas dotrze momentalnie tracimy zapał na kontynuowanie treningów nie mając przed sobą poczucia żadnego celu.

Jednym z najważniejszych powodów spadku motywacji jest monotonia i nuda. Powtarzalne treningi i ćwiczenia będą skutecznie hamowały naszą chęć do dalszego trenowania, a także spotęgują działanie innych negatywnych czynników.

Brak motywacji

Spadek oraz zanik motywacji może skutecznie zniechęcić nas do kontynuowania treningu

Jak odnowić zapasy?

Na szczęście poprzez odpowiednie działania możemy odnawiać drogocenne zasoby naszej motywacji. Istnieje na to wiele sposobów, należy tylko pamiętać, że każdy z nas będzie w różnym stopniu reagował na konkretne rozwiązania. Poniżej zamieszczam listę najlepszych sposobów na zwiększenie motywacji do treningu. Korzystaj z nich w odpowiednich ilościach, bowiem w tym aspekcie również może wkraść się monotonia i konkretne rozwiązanie może działać z biegiem czasu coraz gorzej.

Sukces

Dzięki utrzymaniu motywacji na odpowiednim poziomie możesz zrealizować wszystkie cele

Ustal realistyczne cele

Podstawową kwestią jest ustalenie realnych celów, może zrzucenie 20 kg w trzy miesiące brzmi jak wyzwanie, ale na dłuższą metę nie jest to cel realny do wykonania. Polecam Ci stosować metodę małych kroków, tzn. rozbij swój główny cel na kilka pomniejszych kamieni milowych np. twój główny cel to wycisnąć 100 kg na klatkę. Podziel go na pomniejsze np. w tym miesiącu wycisnę 70 kg, w kolejnym 80 itd. Dzięki temu zapomnisz o początkowo nierealnym celu, gdyż skupisz się na tych pomniejszych, które są bardziej w twoim zasięgu. Po realizacji każdego kamienia milowego odczujesz napływ satysfakcji i motywacji do osiągnięcia kolejnego, aż z biegiem czasu zrealizujesz także swój cel ostateczny.

Stopniowa motywacja

Metoda małych kroków to doskonałe rozwiązanie dla zwiększania zasobów motywacji

Sporządź listę korzyści

W wielu przypadkach dążenie do osiągnięcia konkretnego celu przesłania nam inne potencjalne korzyści. W przypadku zrzucenia wagi skupiamy się tylko wyłącznie na określonej liczbie na wadze. Nie zwracamy uwagi natomiast na to, że poprzez zmianę nawyków żywieniowych stajemy się coraz zdrowsi, nasz organizm jest w lepszej kondycji oraz poprawia się nasze ogólne samopoczucie. Dlatego przez realizacją konkretnego osiągnięcia polecam wypisać wszystkie główne jak i poboczne korzyści, które mu towarzyszą. W momencie dołka zawsze możesz wrócić do listy i przypomnieć sobie, dlaczego podejmujesz to trudne wyzwanie.

Zrób pierwszy krok

Nierzadko najtrudniejszym krokiem w dążeniu do celu jest ten pierwszy. Dlatego, żeby dać sobie odpowiedni zastrzyk do działania polecam zakupienie długoterminowego karnetu, zaopatrzenia się w sportowe ubrania, może książek ze zdrowymi przepisami. Dzięki temu zawsze będziesz mieć świadomość, że zainwestowałeś tyle czasu i pieniędzy, że teraz nie można tego zmarnować.

Samomotywacja

Zawsze staraj się obiektywnie oceniać swoje postępy i bądź dla siebie wyrozumiały

Dokumentuj swój postęp

Po początkowym progresie często nie widzimy zmian, które w nas zachodzą. Dlatego możemy mieć złudne przeświadczenie, że zatrzymaliśmy się na pewnym etapie, pomimo tego, że realnie nasz wygląd czy dieta uległy zmianie. W celu pozbycia się tego fałszywego obrazu polecam stworzenie sposobu dokumentacji swojego postępu, może to być comiesięczne zdjęcie sylwetki, cotygodniowe ważenie się, a nawet zapisany maksymalny ciężar danego ćwiczenia. To wszystko da Ci realne spojrzenie na efekty, które wypracowałeś z biegiem czasu.

Przygotuj playlistę

Współcześnie muzyka odgrywa w naszym życiu ogromną rolę. Możesz z tego skorzystać planując długoterminowe treningi na siłowni. Sporządź (lub wybierz gotową) playlistę, która będzie stale motywować Cię do realizowania celów. Dodatkowo dzięki muzyce twój umysł będzie łączył trening z czymś przyjemnym (czym na pewno jest słuchanie ulubionej muzyki).

Rozpocznij swój trening z gotowym domowym planem ćwiczeń

Trening w domu – zbuduj mięśnie w domowym zaciszu

Znajdź swojego idola

Każdy z nas potrzebuje kogoś na kim możemy się wzorować. Nie inaczej jest w przypadku treningu, znajdźmy kogoś kto imponuje nam sylwetką lub podejściem do treningu i diety. Wyznaczmy tę osobę jako nasz finalny cel i starajmy się dążyć do niego każdego dnia. W tym przypadku pojawia się bardzo ważna uwaga. Postarajmy się wybrać osobę, która jest szczera i realna w tym co robi. Nierzadko możemy spotkać się z ludźmi, którzy starają się przekonać wszystkich, że budują sylwetkę w sposób naturalny lub korzystają z tylko sobie znanej diety, pomimo tego, że wszystkie dowody wskazują na inny powód sukcesu. Unikajmy takich osób.

Znajdź partnera treningowego

Nasz trening będzie o wiele przyjemniejszy, jeśli znajdziemy kogoś, z kim możemy dzielić się naszymi celami, osiągnięciami i sposobami treningu. Dzięki znalezieniu partnera treningowego, mamy możliwość wzajemnej motywacji, a nawet rywalizacji co przekłada się na jeszcze większy zapał do ćwiczeń.

Partner treningowy

Trening jest o wiele przyjemniejszy jeśli mamy kogoś z kim możemy dzielić się osiągnięciami

Nagradzaj się za rezultaty

Osiąganie celu byłoby bezwartościowe w przypadku braku nagrody. Tak też jest w przypadku treningu, postarajmy się wynagradzać sobie wszystkie osiągnięcie cele (szczególnie pomniejsze kamienie milowe z punktu 1), tak aby nasz umysł na końcu każdej przeprawy widział czekającą nagrodę. Pomoże nam to w utrzymaniu długotrwałego postępu oraz zwiększy naszą motywację.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *